Prohead Engineering bv
  • E-mail info@prohead.be
  • Telefoon + 32 (0)54/50.36.04
  • Home
  • Over Prohead
  • Onze diensten
    • Safety Engineering
    • Utilities engineering
    • Energy Engineering
    • Logistics engineering
    • Digital manufacturing
  • Cases
  • Nieuws
  • Jobs
  • Contact
  • Wanneer is een simulatie nodig?

    Op het moment dat een logistieke automatisatie iets wat complex lijkt te zijn, wordt al gauw gekeken richting simulaties. Deze zijn niet alleen kostelijk, ze zijn niet altijd nodig en ze worden zelfs waardeloos als de parameters niet met de werkelijkheid stroken.

    Variatie in aanvoer van het product, grillige orderpatronen of complexe flows. Het zijn maar enkele items die de vraag naar een simulatie oproepen. Ze hebben door de jaren heen hun nut bewezen. Echter, er zijn een aantal aandachtspunten.

    Soms lijk een automatisatie complex maar kan door eenvoudige berekening aangetoond worden of de capaciteit kan gehaald worden. Zeker voor discontinue transporten zoals pallettransport. Al te gauw nemen ontwerpers de vlucht tot de simulatie omdat men de berekening onmachtig is. Rechtstreeks of onrechtstreeks betaal je dan een onnodige kost die in de tienduizenden euro kan oplopen.

    Een andere valkuil zijn de parameters die ingesteld worden op het systeem. Denk maar aan snelheden, wachttijden en specifieke gedragingen zoals accelaratie en slip die niet altijd waarheidsgetrouw worden weergegeven in de simulatie. Op deze manier is de simulatie waardeloos.

    Wanneer is een simulatie dan wel zinvol? Als je orderpatroon moeilijk resumeerbaar is kan je een simulatie hanteren om verschillende orders te testen. Dit kan te maken hebben met dagelijkse pieken, seizoenschommelingen,... Als het ontwerp complexe flows toelaat moet je ook op je hoede zijn en kan een simulatie bottle-necks aan het licht brengen. Een conveyor minder kan immers leiden tot een serieus gebrek aan de nodige performantie...


    Lees ook:
    Waar verschilt de ISO 14119 in tegenover de EN1088?
    Laagspanningsrichtlijn 2014/35/EG
    Waar zit de verantwoordelijkheid bij samenbouw?
    Wanneer is de CE-conformiteit ten laste van de gebruiker?
    EN415 update van normen voor veilige verpakkingsmachines
    Nieuwe versie van EN ISO 13849-2
    Wat zijn FEM normen?
    FEM lanceert de nieuwe FEM 9.831-1/10.3.01-1.
    Wanneer is een simulatie nodig?
    Is een grondige investeringsanalyse nuttig?
    Utilité d'une analyse d'investissement approfondie
    Euro Pool System est certifiée CE

Lees ook

  • Flux 50

    Flux 50

    03 2023

  • Kennis over normen up-to-date op maat van uw activiteit?

    Kennis over normen up-to-date op maat van uw activiteit?

    21 2021

  • Waterstof, duurzame maar ook veilige brandstof van de toekomst?

    Waterstof, duurzame maar ook veilige brandstof van de toekomst?

    11 2021

  • Machinerichtlijn wordt machineverordening

    Machinerichtlijn wordt machineverordening

    10 2021

  • Brexit vanaf 1 januari 2021

    Brexit vanaf 1 januari 2021

    27 2020

  • Caneco software

    Caneco software

    06 2020

  • Veiligheids- en kritische installaties

    Veiligheids- en kritische installaties

    18 2020

  • Wijzigingen IEC 60204-1 (elektrische uitrusting machines)

    Wijzigingen IEC 60204-1 (elektrische uitrusting machines)

    30 2019

Prohead Engineering bv

  • Home
  • Over Prohead
  • Onze diensten
    • ▘ Safety Engineering
    • ▘ Utilities engineering
    • ▘ Energy Engineering
    • ▘ Logistics engineering
    • ▘ Digital manufacturing
  • Cases
  • Nieuws
  • Jobs
  • Contact

Actueel

  • Flux 50
  • Kennis over normen up-to-date op maat van uw activiteit?
  • Waterstof, duurzame maar ook veilige brandstof van de toekomst?
  • Machinerichtlijn wordt machineverordening
  • Brexit vanaf 1 januari 2021
  • Caneco software

Laatste cases

  • Brandblusvoorraad
  • Ontwerp nieuwe fabriek
  • Waterdruk verhoging
  • Inventarisatie waternet
  • Hazop afgasinstallatie
  • Waterstof tankstation
  • Halsesteenweg 49 bus 1
  • 9402 Ninove
  • BE0770.512.669 - RPR Gent
  • + 32 (0)54/50.36.04
  • info@prohead.be

Volg ons:

Prohead Engineering bv nieuwsbrief

Uw aanmelding is gelukt!

© 2023 Prohead Engineering bv. All rights reserved